Menu

HEI distributor 27-05-2018

Ik wou het al een lange tijd, een HEI distributor op mijn Dodge W200 318 cui.
Alles onder 1 dak,ECU, weerstandblok, bobine en verdeler .
Dus heb van Top Street Performance (TSP) JM6513R HEI distributor besteld

Toen ik hem binnen kreeg dacht ik al oeps die is groot

Kap eraf gehaald

Oude verdeler even een foto gemaakt, loper staat op 2 uur

Stand van verdeler (voor moment ontsteking vast te leggen).
Vacuüm voor verdeler net boven oliedruksensor.

lekker relaxt binnen sleutel

Oud en nieuw vergelijken

Hier ga je dus nat, heb de lopers beide op 10 uur gezet.
Behuizing beide hetzelfde gelegd, alleen de stangetjes zijn verschillend.
Dit kun je met een imbus verstellen, zie pijl. Maar hiermee heb je wel meer speelruimte.
Want de vacuümgedeelte van de HEI heeft maar een beetje ruimte.

Ik heb 1 voordeel , heb een 4 inch bodylift dus heb meer ruimte...
Bij de oliedruksensor heb je beperkte ruimte maar het wil wel.

Aan de andere kant wil het ook net, maar als je de kap erop zet van de HEI distributor
komen de bedrading in de knel met de gasstangetjes

Dus beugel eraf gehaald en iets verbogen, dan gaat het prima.
Moest de bedrading op de foto nog aansluiten en goed wegwerken.......

Wat echt een tip is, nummer je bougie kabels dat heb ik ook gedaan.
Scheelt je veel stres.

Toen ik de oude verdeler eraf haalde was de loper bijna bij bougie 7
Dus de HEI geïnstalleerd, kijken waar de loper stond en vanaf daar
bougie 7 gemonteerd en dan de rest.

Wat wel weer een tegenvaller is dat de originele verdeler bougiekabel doppen
niet passen op de HEI distributor.
Heb ze wel even aangeknepen met een waterpomptang.
Want wou weten of ik de Dodge W200 ook kon starten.
Dus moet nog goeie bougiekabels bestellen.

Aansluiten van de TSP JM6513 HEI distributor is heel simpel.
Je hebt 2 aansluitingen , eentje voor de toerenteller (die heb ik al in dashboard zitten)
En de +12V aansluiting
Aan de motorblok zit de massakabel, daar haalt de HEI distributor ook zijn massa vandaan.
Dus alleen de HEI distributor alleen maar voorzien van een +12V, meer hoeft niet.

De dynamo heb ik nu zo aangesloten

Als je het zoals de bovenstaande aansluit en je start je
Dodge W200 dan gaat die nooit meer uit.
De dynamo neemt het over, ook als je de contact uit zet .
Ik heb een schakelaar om de 12V voor de ontsteking uit te schakelen.
Dan gaat de W200 wel uit.
Die verstop ik ergens in mijn W200.
Is gelijk ook een start onderbreker voor de boeven.

Heb de HEI voorzien van spanning en het moment was er.......
Starten en ........... HEI liep hahahahahaha.
Moest de ontsteking nog even bijstellen met lamp.
Motor loopt stukken beter en hoort ook anders.
Komt door de hogere ontsteking spanning, of het zit hem tussen de oren.

Heb alle oude ontsteking onderdelen verwijderd,
weerstand blok ==> weg
ECU ===> weg
oude ECU stekker  ===> weg
verdeler  ===> weg
bobine  ===> weg
Had al tijd een V8 dynamo
spanningsregelaar  ===> weg
alle kabel die niet word gebruikt  ===> weg

Toerenteller ook aangesloten en werkt ......
Toerenteller is voor een 4 cilinder, dus aanwijzing moet je delen door 2

Veel kabels verwijderd.

Nieuwe HEI bougie kabels

Alles netjes afgewerkt



vacuum slang van ontsteking
stationair 6-7 graden
volgas 22 graden

vacuum slang op de ontsteking
volgas 48-49 graden

stationair is de vacuum 16 inHg
volgas 22-23 inHg

stationair heb ik een 700-800 rpm
volgas bedoel ik 3000 rpm

in de toekomst koop ik iridium bougies die garanderen 60.000 - 80.000 km