Motor
onderhoud
21-02-2008
Mijn vacuum was niet meer goed, en als motor
warm was, motor uit deed,
en ik na 5 minuten weer startte ging dit met veel rook gepaard (klepstang rubber).
Heb besloten om mijn motorblok een onderhoudsbeurt te geven.
Maar heb me eerst in de materie verdiept, heb dit nog nooit gedaan
weetjewel :o)
Eerst alle gegevens verzameld uit de boeken en van DTB,
de Chrysler
Engine Overhaul Manual is echt een aanrader.
Hier heb ik veel informatie
eruit gehaald. Het is wel engels maar het is best te lezen.
Heb een doos geregeld voor de stoterstangen en
2 eierdozen voor de stoters,
want alles wat je uit de motor haalt moet
exact weer terug geplaatst worden .
Stoterstangen, stoter enz. mogen niet van plek
verwisseld worden.
2 eigenaren terug in 2004, zijn de stoters vervangen .
Die ga ik dus
controleren en eventueel reinigen

Heb een compleet 318 pakking set gekocht bij
EPS
USA engines



Heb vloeibare pakking gekocht, die tegen
oil, petrol, steam, water fuel, acid and anti-freeze kan
- De accu massa klem op de accu heb ik eraf
gehaald
-
Koelvloeistof verwijderd
-
Luchtfilter verwijderd
-
Koelslangen van intake manifold eraf gehaald
- Dynamo eraf
- Carburateur plus alle stangentjes eraf
- Verdelerkap plus bougie kabels eraf
- Gaten gedicht met oude vodden, want vuiligheid in je blok wil je niet
hebben
- Alles gereinigd met compressor en kwast
- kleppen deksel eraf
- intake manifold eraf
- 2x tuimelaar assen eraf
- stoterstangen eruit
- stoters eruit
- koppen eraf
- oude pakking verwijderd
Hoe zit motor inelkaar
foto's
Hoe motor demonteren foto's
Dr. Dre is langs geweest.
Hij heeft een
special tool gemaakt(2 carrosserie ringen en 2 strippen aan elkaar gelast)
,
in combinatie met een lijmtang kun je de klepstang rubbers vervangen.
Je houd met een lijmtang de klep tegen en aan de andere kant met de
special tool druk je de veer in,
dan kom je bij de 2 wig-jes , die moeten
eruit en alles kan los.
Alle rubbers waren hard en poreus , sommige zelf kapot , verdwenen of
zaten tussen de veer.
Klep rubbers vervangen was een goeie actie.
Ook heeft Dr. Dre elke klepzittingen en kleppen gepolijst met fijne pasta,
dit
deden ze vroeger ook heel vaak. Daarna alles goed schoonmaken.
Sommige kleppen hadden veel aangekoekte rommel achter de kleppen, dit kwam
door de olie lekkage.
Dit goed schoongemaakt met Stanley mesje en
wasbenzine.
Alles goed ingesmeerd met olie en weer in elkaar gezet
Kop revisie
foto's
Alles goed geschuurd met veel liefde :o) , alles in
de primer gezet en blauw of zwart of zilver overgespoten.
Nieuwe EGR afdicht plaatje gemaakt.
De dynamo in het
zilver gespoten, staat errug goed
Stoters waren 4 jaar geleden allemaal vervangen , hier heb ik niets aan
gedaan
Stoterstangen en stoters inge-oliet, en tuimelaars weer gemonteerd nadat
ik de tuimelaars gereinigd
heb met wasbenzine en daarna ook inge-oliet heb
Alles weer in elkaar gezet :o)
Overspuiten en inelkaar zetten foto's
Ohja
de intake manifold weegt 20,3 kilo
Maar de koppen wegen elk 23,8 kilo
Kreeg de motor niet aan de praat. Had backfire
in de carburateur .
De ontsteking zat 180 graden verdraaid.
Alles goed afgesteld, motor loopt veel mooier in het rond en de V8 sound
is ook veel mooier
:o)
Had de streep op de krukas voor ontsteking als
vast punt genomen,
maar als de nokkenas 1x in het rond gaat , gaat de
krukas 2x in het rond.
Was ff een leer moment , wat achteraf logisch was.
Je kunt de streep op de krukas als vast punt nemen ,
maar dan moet je de
stand van de kleppen ook bekijken.
 |