Menu

Motor onderhoud  21-02-2008

Mijn vacuum was niet meer goed, en als motor warm was, motor uit deed,
en ik na 5 minuten weer startte ging dit met veel rook gepaard (klepstang rubber). 
Heb besloten om mijn motorblok een onderhoudsbeurt te geven.
Maar heb me eerst in de materie verdiept, heb dit nog nooit gedaan weetjewel :o)
Eerst alle gegevens verzameld uit de boeken en van DTB,
de Chrysler Engine Overhaul Manual is echt een aanrader.
Hier heb ik veel informatie eruit gehaald. Het is wel engels maar het is best te lezen.

Heb een doos geregeld voor de stoterstangen en 2 eierdozen voor de stoters,
 want alles wat je uit de motor haalt moet exact weer terug geplaatst worden .
Stoterstangen, stoter enz. mogen niet van plek verwisseld worden.
2 eigenaren terug in 2004, zijn de stoters vervangen .
Die ga ik dus controleren en eventueel reinigen

Dodge W200 318 cui motor onderhoud

Heb een compleet 318 pakking set gekocht bij EPS USA engines

Dodge W200 318 cui motor onderhoud

Dodge W200 318 cui motor onderhoud

Dodge W200 318 cui motor onderhoud

Heb vloeibare pakking gekocht, die tegen oil, petrol, steam, water fuel, acid and anti-freeze kan

- De accu massa klem op de accu heb ik eraf gehaald
- Koelvloeistof verwijderd
- Luchtfilter verwijderd
- Koelslangen van intake manifold eraf gehaald
- Dynamo eraf
- Carburateur plus alle stangentjes eraf
- Verdelerkap plus bougie kabels eraf
- Gaten gedicht met oude vodden, want vuiligheid in je blok wil je niet hebben
- Alles gereinigd met compressor en kwast
- kleppen deksel eraf
- intake manifold eraf
- 2x tuimelaar assen eraf
- stoterstangen eruit
- stoters eruit
- koppen eraf
- oude pakking verwijderd
 

Hoe zit motor inelkaar foto's

Hoe motor demonteren foto's

Dr. Dre is langs geweest.
Hij heeft een special tool gemaakt(2 carrosserie ringen en 2 strippen aan elkaar gelast) ,
in combinatie met een lijmtang kun je de klepstang rubbers vervangen.
Je houd met een lijmtang de klep tegen en aan de andere kant met de special tool druk je de veer in,
dan kom je bij de 2 wig-jes , die moeten eruit en alles kan los.
Alle rubbers waren hard en poreus , sommige zelf kapot , verdwenen of zaten tussen de veer.
Klep rubbers vervangen was een goeie actie.
Ook heeft Dr. Dre elke klepzittingen en kleppen gepolijst met fijne pasta,
dit deden ze vroeger ook heel vaak. Daarna alles goed schoonmaken.
Sommige kleppen hadden veel aangekoekte rommel achter de kleppen, dit kwam door de olie lekkage.
Dit goed schoongemaakt met Stanley mesje en wasbenzine.
Alles goed ingesmeerd met olie en weer in elkaar gezet

Kop revisie foto's

Alles goed geschuurd met veel liefde  :o) , alles in de primer gezet en blauw of zwart of zilver overgespoten.
Nieuwe EGR afdicht plaatje gemaakt.
De dynamo in het zilver gespoten, staat errug goed
Stoters waren 4 jaar geleden allemaal vervangen , hier heb ik niets aan gedaan
Stoterstangen en stoters inge-oliet, en tuimelaars weer gemonteerd nadat ik de tuimelaars gereinigd
heb met wasbenzine en daarna ook inge-oliet heb
Alles weer in elkaar gezet  :o) 

Overspuiten en inelkaar zetten foto's

Ohja
de intake manifold weegt  20,3 kilo
Maar de koppen wegen elk 23,8 kilo

Kreeg de motor niet aan de praat. Had backfire in de carburateur .
De ontsteking zat 180 graden verdraaid.
Alles goed afgesteld, motor loopt veel mooier in het rond en de V8 sound is ook veel mooier
:o)

Had de streep op de krukas voor ontsteking als vast punt genomen,
maar als de nokkenas 1x in het rond gaat , gaat de krukas 2x in het rond.
Was ff een leer moment , wat achteraf logisch was.
Je kunt de streep op de krukas als vast punt nemen ,
maar dan moet je de stand van de kleppen ook bekijken.

Dodge W200 318 cui motor onderhoud