Nokkenas en Stoters
Na dat Wynns chemisch goedje was de tik weg
(zie Page 10 / lifter tik),
maar na 200km kwam hij weer terug.
Dus er zat maar 1 ding erop , de boel loshalen.
Eerst koelwater afgetapt.
carburateur en waterpomp gedemonteerd
Was ff balen de stoters zijn vlak, nieuwe stoters zijn een beetje bol.
De boel goed ingepakt, volgende dag weer verder.
Olie afgetapt en de radiateur ook verwijderd
Boterham zakkie over de oliekoeling leidingen gedaan
De vibratie demper moer zat goed vast, kreeg hem niet los.
Heb de vibratie demper schijf op 0 graden gezet
Misschien met opbouwen dat ik wat aan deze stand heb van de rotor
Ringsleutel 32 past perfect, maar moer zat zo vast . Moest een special tool maken
Heb van een strip een U gemaakt , 2 gaten geboord . 2x M12 bouten er doorheen gelagen
Special tool in de sleuven gezet, en met ringsleutel kon ik de moer losmaken :o)
Heb bij EPS http://www.uitlaten.com/usacars/main.html een nieuwe nokkenas ,
Pauze....... morgen weer verder
LET OP , hieronder heb ik dus een
poelie trekker gebruikt ,
dat is fout. Werd getipt op DTB forum dat het
niet goed is.
Mijn vibration damper bestaat uit 2 delen met een rubber ertussen .
Die
kun je dus kapot trekken met een poelie.
Gelukkig is dit goed gegaan. hieronder zie je hoe het moet
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Had uit de ijzerbak bij mijn werk es een oude
poelietrekker gehaald met een kapotte draad.
Heb dit met een M12 draadstang dit weer klaargemaakt.
Werkt perfect.
Water loopt uit het motorblok als je de bout
eruit haalt,
gelukkig had ik mijn specie-emmer eronder.
Er zit nog best
wel veel koelwater in het blok
Gekeken of mijn distributieriem nog oke was , zie onderstaande foto
De mijne kwam net over de halve inch heen,
Heb de distributieriemen plus beide kettingen tegelijk eraf geschoven.
Dankzij tips uit DTB forum werd het een en ander mij ff wat
duidelijker
hoe je de nokkenas moet vervangen.
Heb weer een tool gemaakt Een stang met de zelfde sleuf als de verdeler ,
maar dit kun je gewoon met een hele dikke schroevendraaier doen.
Het gaat
heel makkelijk, als je hem rechtsom draait (zie pijl) dan gaat de tandwiel
omhoog.
Kwart slag is meer dan genoeg
Nokkenas plaat verwijderd
Goeie tip komt van DTB forum , zet de oude
tandwiel op de nokkenas.
In de leger manual hadden ze het over een lange
bout. Maar die had ik niet liggen in de garage.
nokkenas eruit :o)
De nokkenas heeft dus geen lagers, maar glijbussen.
Pakking setje gekocht bij EPS
In mijn pakkingset zat ook een oliekering voor de distributieketting deksel,
Met en ronde houten balk de oliekering er voorzichtig ingetikt
Alles schoongemaakt en geborsteld
Waterpomp schoongemaakt en geborsteld.
Geborsteld en gespoten in zink spray
Nokkenas glijmiddel
Alle nokken ingesmeerd met glijmiddel.
Nokkenas zit erin , je kunt hem voorzichtig
plaatsen.
Een hamer hoef je niet te gebruiken, gewoon erin drukken.
Nieuwe stoters zijn bol , dit kun je controleren door 2 stoters tegen elkaar aan te zetten
Alle stoters raakvlak met nokkenas ingesmeerd met nokkenas glijmiddel
Nieuwe distributieketting set
Er is haast geen speling, wat een verschil met de oude ketting.
Distributie ketting , krukas en nokkenas goed
afgesteld en gemonteerd.
Zie ook de puntjes op de tandwielen.
waterpomp en distributie deksel ziet er weer super goed uit
Heb onderstaande spuitbus bij EPS gekocht (heb er 2 gekocht), speciaal voor motorblokken.
Heb er olie in gegooid.
De boormachine moet met de klok mee draaien voor een 318 motorblok, dit 3 minuten gedaan
Demper schijf weer gemonteerd
de oliepomp tandwiel weer terug geplaatst
instructie en aluminum silicone sealant die bij de pakking set zit
Vertaling instructie.
Doe de lipjes van de koppakking omhoog, en doe daar (voor en achter) die
kurk pakking
erop en druk lipjes plat.
Victor onderdeel JV7 rondom de waterkanalen smeren (in ieder geval 1/4
inch diameter)
en plaats dan de inlaat pakking.
Plaats nog wat vloeibare pakking op de einde van de kurk pakking
(overgang
kurk pakking en inlaatpakking)
Plaats dan de inlaat spruitstuk en monteer die volgens de instructies van
de makers van de auto.
Bij intake manifold heb je voor een water kanaal , achter niet .
Was vergeten de distributor drive goed af te stellen, die stond verkeerd.
Bovenstaand tool gemaakt (had de vorige weggegooid)
De dynamo beugel opnieuw gespoten
Alles in elkaar gezet, koelvloeistof erin en
starten .
Hij deed het gelijk. Hij tikte in het begin een beetje maar later was
alles oke .Ben er heel blij mee.
De motor ontsteking weer goed afgesteld. Eerst een extra streep gezet (10 graden later)
Ontsteking zo verdraait dat de extra streep op 4 graden staat (14 graden dus).
Motor is mooi schoon daarom bij de voorwielen bedekt met rubberen mat.
Wou nog even zeker weten of er goeie olie flow
was , ff kleppen deksel eraf gehaald .
Zie filmpjeeee
http://www.youtube.com/watch?v=jtQG_Ksk6ko
Ziet er goed uit , olie komt via de stoter en
gaat via de holle stoterstang naar de tuimelaar.
hier komt olie in de
tuimelaar en loopt dan over . Dan glijdt olie weer naar beneden in de
oliepan.