Menu

Remklauw 23-12-2006

Mijn voorremmen had olie lekkage, het lampje in de dashbord "W200 op de voetrem" ging branden.
Gekeken naar de remolie reservoir, de voorste bakje (bumperzijde) was leeg
Alle info verzameld uit boeken, mijn collega "mister big blok" en vooral van DTBWEB.nl, daar had Gerhart een
heel mooi verhaal op gezet over remklauwen en stofhoezen. Echt de info die je moet weten .
Heb nog nooit een remblok-remschoenen in handen gehad :o) , moest maar es tijd worden

alles losgehaald en de boel bekeken en wat blijkt,
mijn rechter remklauw is origineel van 1976 en de rechter is van 1977.
Wat nog erger was er zaten helemaal geen stofhoezen meer erop :o(
En de remklauw van 1976 was een stuk van de zuiger geknapt
Daarom maar 2 complete remklauwen besteld bij Arjan v.D., kosten 20 euro

Dodge W200 remklauw revisie

Dodge W200 remklauw revisie

Dodge eerst op de assteunen gezet

Dodge W200 remklauw revisie

onder en boven de plaatjes eraf halen en de hele remklauw haal je er zo vanaf

Dodge W200 remklauw revisie

zuiger was niet compleet, er miste een stuk

Dodge W200 remklauw revisie

als je de remklauw loshaalt zijn de remblokken ook al los, is echt een makkie.
Stom dat er geen stofhoezen opzaten    :o(    #@$%$$#%#

Dodge W200 remklauw revisie

Achteraf had ik de remklauwen niet hoeven kopen ,
want in de revisie setje voor de remklauwen zit een zuiger en wat ook leuk is er
zit een rubber van een 1976 stofhoes en een 1977 stofhoes.

Dodge W200 remklauw revisie

remblokken waren ook aan vervanging toe

Dodge W200 remklauw revisie

nieuwe blok is 1 cm dik

Dodge W200 remklauw revisie

Heb ook 2 ontluchtingsnippels kunnen vinden bij een automateriaal zaak, rechts was de oude

Dodge W200 remklauw revisie

midden op de as was de remslang aan vervanging toe, zat een bobbel op de slang?
linker remslang zat ook een bobbel op

Dodge W200 remklauw revisie

De rechter remslang was zeker 15cm te lang %#^&^%&^%$* , en lag niet vrij.
Deze ook maar vervangen, ze lagen in de olieopvangbak daarom waren ze nat

Dodge W200 remklauw revisie

remklauw slangetje moet 25 cm lang zijn

Dodge W200 remklauw revisie

Eerst de remklauwen op het werk schoongemaakt en ontvet.
Remklauwen geschuurd met roestborstel en schuurpapier

Dodge W200 remklauw revisie

Goed schoongemaakt met ammoniak, en een dag laten drogen voor de houtkachel

Dodge W200 remklauw revisie

Remklauw geverfd en een goed laten drogen (paar dagen)

Dodge W200 remklauw revisie

Remklauw revisie setje gemonteerd, rubber in een bakje met schone remolie gelegd zoals op
de beschrijving stond (klik op onderstaande beschrijving voor een vergroting)

Dodge W200 remklauw revisie  Dodge W200 remklauw revisie

Dodge W200 remklauw revisie

In de revisie setje zit een stukje karton als maatvoering hoe ver de zuiger erin mag

Dodge W200 remklauw revisie

De stofhoes gemonteerd, en de glij-plekken schoon gevijld, en waar de remklauwen komen schoon gevijld.
En alles goed ingesmeerd met kopervet

Dodge W200 remklauw revisie

De remklauw noemen ze ook wel een zwevende remklauwen, hij zit vast met 2 plaatjes
Waar de remklauw op komt , de glij gedeelte, goed met de vijl schoongemaakt
en goed ingesmeerd met kopervet

Dodge W200 remklauw revisie

Groene remklauwen, lekker apart

Dodge W200 remklauw revisie

Alles goed ontluchten en als laatste op de remklauw ontluchtingsnippel een slangetje gedrukt en in glazen potje wat
schone remolie gedaan, motor starten en rustig remmen.
Je ziet de luchtbelletjes eruit komen (tip van collega, mister big blok).
De olie wat eruit komt kun je eventueel weer in de remolie reservoir gooien.

Totale kosten: 2 remslangen , 1 remslang midden vooras,2 setjes remschoenen,
2 revisiesetje remklauwen en rembourskosten € 285,- bij 4x4 van Dam .
Misschien wel duur, maar ze wisten wat ik moest hebben .
Andere zaken moesten eerst kijken in de boeken enz. enz.

Ook gelijk maar alle vetnippels bij langs geweest van stuur, voorlagers en aandrijf assen