Ringtank
21-09-2008
Toen ik in 03-02-2006 een nieuwe
gasinstallatie heb laten monteren heb ik bezuinigd op de gastank.
Had er 2 oude gastanken onder laten zetten omdat gas al op kenteken
stond.
Achteraf heb ik hier spijt van maar ja het scheelde nogal veel geld.
Nu heb ik een 102 liter ringtank gekocht. Gewoon 1 tank eronder, doe nu
alles zelf.
Had eerst 2 gastanken parallel maar dat
functioneerde niet echt optimaal, ik had het probleem dat eerst 1
gastank
helemaal leeg ging en dan pas de andere (komt door de leiding-spring-beveiliging in de 12V klep).
Beide tanken waren de 80%
regeling ook uitgeschakeld (de 80% regeling gewoon 180 graden
verdraaien),
dus als ik op een koude dag ging tanken en het werd de
volgende dag warm, kon er via de overdrukventiel gas ontsnappen.
De
overdruk ventiel zat in het vloeibaar gas wat normaal niet mag en
bevroor dan ,
dan pruttelde het gas lang na via de overdruk beveiliging
Ik had ook bij 1 gastank bij de meterhouder 1 bout afgebroken ,
de
meterhouder zat dus vast met 3 bouten. Gastank zat wel goed dicht, maar
dat zat me toch niet lekker
Op beide gastanken zat een 6mm leiding aansluiting op de 12V klep.
Beide
6mm leidingen gingen naar een
T-koppelstuk en ging dan met een 8mm naar de motor.
Maar gas kwam via 1
gastank, dus 6mm is dan weer niet goed

Daarom een ringtank gekocht, en alles gelijk
goed aangepakt. De ringtank is al voorzien van ophangbeugels.
Dus tank eronder bouwen is een makkie

Hier de oude situatie



1 tank was leeg , de andere zat nog 30% in.
Heb de overdruk beveiliging overgezet in de ringtank
(gelukkig had ik
zo'n grote ringsleutel).
De oude 80% vulkraan bleef haken en heb daarom een
nieuwe gekocht.
De meterhouder heb ik gebruik om te testen van mijn
niveau meter elektronica.

Hieronder zie je de hoek van de oude tank

Hieronder zie je de hoek van de nieuwe
ringtank, dat is hetzelfde

102 Liter ringtank

Hier de nieuwe 12V gasklep met 8 mm aansluiting.

De gasklep heeft ook zijn eigen filter, met
daaronder een leiding spring beveiliging

Hier de overdruk beveiliging

Heb een 2e handse behuizing gekocht, zo
blijft alles mooi schoon.
Maar volgens de gasboer hoeft dat niet

Hier de nieuwe niveau mechaniek, de vlotter drijft
op het vloeibaar gas,
die via tandwielen de magneet heen en weer draait
in het koperen gedeelte.
De gasboer zei dat deze het laatste moest
worden gemonteerd

Op de 80% vulkraan staat top, deze moet
bovenaan komen dus.
Staat top onderaan dan werkt de 80% vulkraan niet,
dan kun je de gastank helemaal vol laten lopen (dat kun je beter niet
doen).

De 80% vulkraan vlotter heb ik iets omhoog
gebogen . Nu heb ik een 80-90% vulkraan
Hij lijkt naar beneden gebogen maar dat is niet zo
Hieronder is de tank zogenaamd vol

Hier is de tank leeg


Hier zit ie gemonteerd op de gastank met een
slang aansluiting erop

Zo alles klaar :o)

Hier zie je de oude vulslangen, heb een
nieuwe van 2 meter gekocht

Hier zie je de nieuwe niveau meting, en heb alle
weerstanden eruit gesoldeerd.
Want die moest ik passend maken voor de
W200 dashboard.
Het was wel even puzzelen maar het werkt nu optimaal.
Rechts op de foto zie je de magneet met de loper .

Hier zie je de print onderaanzicht zonder de
weerstanden,
de loper glijd over de middelste ring en maak contact met
een van de vlakken naast de middelste ring.



De niveau
meting aangepast voor W200 dashboard
R1 = 8,3 ohm
R2 = 2 ohm
R3 = 2 ohm
R4 = 6 ohm
R5 = 5 ohm
R6 = 10 ohm
R7 = 10 ohm
R8 = 10 ohm
R9 = 10 ohm
R10 = 10 ohm
Hier is de ringtank bijna leeg , zit nog
10% erin

Hier is ie vol


beugel gemaakt voor de ringtank, hij komt 5
cm hoger tussen de chassisbalken .
Hoger kan niet i.v.m. met ijzeren balk die
tussen de chassisbalken zit

Een mal gemaakt om de gaten te markeren

Past perfect :o)

Zo de gastank eronder gekregen

Houwtje touwtje constructie , maar werkt
perfect.
Ik heb bestaande gaten gebruikt in de chassisbalken gebruikt,
de ijzeren balken gemerkt en alles weer eraf gehaald. Gaten geboord

Daarna alles in de menie gezet en daarna
geverfd

Even 10 liter getankt , want heb geen
benzinetank meer

Tank eronder gezet en 2 meter vulslang
gemonteerd, past net.


7 meter 8mm gasleiding gekocht, en een
velssetje om die toeters te maken


Ik heb de onderkant van de ringtank nog even
opnieuw overgespoten met zwarte verf.
Zaten wat krasjes op
Bekabeling in de motorkap ook netjes gemaakt
Ik heb 84 liter getankt , heb eerst 10 liter
getankt maar heb zeker 1 liter verbruikt
Het is een 102 liter tank, kan maximaal 93 liter in
Ik heb de 80% regeling vlotter iets verbogen, het is nu dus ongeveer een
90% regeling
Motor start nu nog makkelijker en hij rijd
ook veel fijner . Je hoort gewoon dat de motor beter loopt :o).
Misschien komt het wel van de 6mm leiding, en dat hij eerst 1 tank
leeg trok en dan pas de andere
Weer een leuk project afgerond :o) |