Menu

Voorwiellager 3 juni 2020

Mijn linker voorwiellager had acceptabele spelling bij mijn APK
Ik had zoiets dat gaan we aanpakken.
Soms als ik in een bocht reed hoorde ik links voor iets tjilpen.
Bleek dat mijn steekas links voor de kruisje van de aandrijfas in 1 cup
alle naaldlagers kwijt te zijn.
Hierdoor is mijn olie-vet-keering kapot gegaan van mijn lagers en
alle vet is eruit gelopen.
Remschijf linksvoor binnenkant  zat besmeurd met vet.
Hierdoor de spelling in de lagers, denk ik dan .
Heb besloten om alle kruisjes in de aandrijflijn ook maar preventief te vervangen.

Om de voorwiel lager los te halen heb je toch speciaal gereedschap nodig.
Een 1 11/16 inch dop met 3/4 inch aansluiting om de kroonmoer los te maken.

splitpen verwijderd uit de kroonmoer
 

Met een as steun en een koker de kroonmoer los gekregen .
zit erg erg erg vast


Als je de kroonmoer los hebt moet je 6x 12 kantige boutjes
los halen, met een 12 kantige 3/8 inch dop met een 3/8 aansluiting
anders past die niet in het gat van de remschijf.

Je begint om 12 uur om een boutje los te halen


Heb met een standaard ratel 1/2 inch aansluiting een verloop naar 3/8 inch


3/8 inch aansluiting


Speciale 6x 12 kantinge bouten achter de remschijf


Zie hier de plekken van de 6 verborgen bouten .
De remschijf trek je zo met je handen eraf.


De remschijf is eraf met de lagers


De nieuwe lager die bestaat uit 5 delen 2x lager
2x lagerschaal 1x ring




Op het werk mogen we niet slijpen,
daarom de middelste ring weg geslagen
Thuis moet je die gewoon doorlijpen met een dremel


Toen met een 3 arm poelie de bovenste lager losgehaald



Toen ging de telefoon en moest aan het werk


Toen ik weer terug kwam hadden ze de andere lager ook al los.
Je moet de olie keering uit de lagerschaal slaan.
Dan haal je de lagerschaal eraf, kan zo over de lager heen.
Met een 2 poot polie trekker kun je de lager verwijderen.
Achter de lager zit een kegel opvulstuk, die heb je niet meer nodig.
Die kun je met een poelietrekker er ook afhalen.
Had een tip gekregen poelie trekker op spanning zetten en dan met
een klein hamertje op de lager tikken dan de poelietrekker weer wat op
spanning zetten en dan weer tikken met je hamertje ...
werkt echt perfect
De kegel opvulling, die kun je weggooien.
Want de nieuwe lagers zijn dikker.
Gewoon meten met de schuifmaat als je de lagers plaatst.


De remschijf nog gereinigd met onze nieuwe spoelmachine
op het werk. Mooi ding.


 

Alles weer mee naar huis genomen,
want de keerring had het niet overleefd.
Gelukkig had ik thuis nog een keerring liggen het was een
Timken olie keerring 413248

Heb op ons bedrijf de draaier gevraagd om een stuk buis.
Heb een buis van 81 mm buiten diameter gekregen, beide
kanten heeft die afgevlakt in de draaibank.
De olie keering in de lagerschaal getikt



Lagerschaal in de remschijf gelegd

Gekocht bij action, een laser temperatuur meter.
Geweldig meet dingetje 10-15 euro
Het was vandaag  lekker weer 27 graden
|



had een ijzeren beitel in de bankschroef gezet en de lager
binnenste ring op gewarmd. Heb de lager ook steeds gedraaid
De enne hand de fohn de andere hand
de temperatuur meter. Heb de lager zolang op gewarmd dat de binnenste
ring 90-100 graden was. Dit duurt zeker wel 4-5 minuten

Handschoenen aan en lager op de as gedrukt, hoppaaaa
Appeltje eitje


Toen de lagerschaal erop en de ring, en dan weer de lagerschaal.
Kreeg nog later de tip , heb je je lager wel invet voordat
jij je lagerschaal erop gezet hebt.....
Chips nee , maar probeer ze nog wel even goed in te vetten

Toen de laatste lager opgewarmd en wou hem om de as leggen
Zat de lager er wat scheef op en bleef haken.
Toen de buis gepakt en de lager voorzichtig om de as getikt.
Die lager is nu ook op zijn plek

Kijk toch wat een resultaat, ben er heel errug blij mee


De aandrijf steekas voorzien van nieuwe kruisjes en een nieuwe
Timken olie keerring 413248  geplaatst met de speciale
afgevlakte buis is dat echt heel makkelijk te doen




Alles goed ingevet






Weer een klus gedaan en veel ervaring rijker.
 

Kreeg nog een tip van Robbert Peter,
Hij heeft ringen laten maken die iedere keer 0,05 mm dikker
waren dan de originele middelste ring tussen de lagers.
Als je lager niet versleten zijn dan kun je een dikkere ring gebruiken
zonder lagers te moeten vervangen.
Daarmee vang je de speling op.