Dynamo
15-11-2006
UPDATE 10-02-2009
Uiteindelijk een V8 dynamo gekocht , nu is het 100%
De Bosch dynamo heb ik verkocht.
Met de onderstaande Bosch dynamo ging het wel , maar niet 100%
UPDATE 30-05-2008
Een dynamo voor de W200 was een hele zoektocht , de Bosch dynamo was een
goeie oplossing maar nog niet optimaal.
Het probleem van een 55A
Bosch dynamo is als de W200 motor stationair draait, de dynamo veel te
langzaam ronddraait.
Bij stationair toeren van de W200 motor moet de
dynamo 1700 omw/min draaien.
Dan heb je maar 25A wat de dynamo levert, de
dynamo moet de accu weer opladen en de rest ook voorzien van power,
maar
dat kan hij niet bolwerken, met als gevolg dat de spanning inzakt naar
12V.
De motor ontsteking werkt dan ook niet optimaal, motor pruttelt en
jengelt bij langzame toeren.
Vooral als je je licht aanhebt en de
aanjager ook.
Als je meer gas geeft, maakt de dynamo meer toeren, dan is alles goed.
Heb nu een 120A Bosch look a like dynamo gekocht met poelie. Deze heeft
een betere karakteristiek.

Maar de poelie was te groot van de 120A
dynamo, de dynamo maakte te weinig toeren.
Daarom de poelie van een oude
bosch dynamo erop gezet. Nu is het stationair net goed :o), ook met
licht aan



Affijn nu is het goed, lees voor de rest
van de geschiedenis
hieronder hoe ik een Bosch dynamo erop gezet heb
Mijn dynamo had het begeven en heb een 2e
handse dynamo gekocht van een VW Polo 1986-1994.
Ik ben naar de sloop
geweest en die hadden 2 volle stellingen met allerlei 2e handse
dynamo's.
Was ff passen en meten maar de Polo dynamo kwam het beste in
de buurt. En de kosten , hou je vast € 25,-
Hieronder zie je de dynamo in zijn geheel
gemonteerd, ik heb de oude bout met de 2 afstandsbussen weer gebruikt.
Zie pijl => dit is een afstandsbus van 16mm lang ,binnen diameter van 10mm en de
wanddikte was 2 mm ,
deze had ik toevallig nog liggen .
Ik heb van een metaalstrip van 5mm dik een
verlengstuk gemaakt voor de onderste beugel.
De V-snaar poelie past
perfect. De dynamo achterkant komt
net niet tegen het motorblok aan.
Hieronder zie je alle extra onderdelen die
ik heb gebruikt
De dynamo is een 55A, 5A meer dan de
originele.
Omdat ik toch geen felle schijnwerpers heb en geen dikke woofers en waffer heb ik deze maar genomen
Wat een grote voordeel is van de VW-Bosch
dynamo's, is dat (zie de wittepijl)
de spanningsregelaar en koolborstels
een alles-in-één-blokje is .
Gaat deze stuk is deze makkelijk en
goedkoop te vervangen.
De dikke draad van de de originele dynamo moet je
afknippen en een passende kabelschoen monteren.
De rode draad en de groene draad
van de originele dynamo moet niet gebruiken

Nieuwe Bosch dynamo
D = niet gebruiken
D+ = naar lampje
B+ = naar accu

lampje is 12V 3-4W .
24V lampjes daar doet ie het niet op , daar was ik eerst mee aan het
stoeien.
Nu is als ik de contact aan zet, lampje aan. Start ik de motor en hij
blijft draaien dan gaat lampje uit.
Is onder het draaien lampje aan , dan is de dynamo kapot
Omdat de dynamo via stekkers stroommeter
enz. gaat heb ik een verlies van 0,55V op de accu heb ik 13,25V
Op de dynamo heb ik 13,8V .
update... Heb in
deze pagina het een en ander
veranderd, nu heb ik 13,8V
It's alive :o)
Onderstaande foto , oude spanningsregelaar
kan er dus uit , deze is overbodig :o)
laatst had de dynamo kuren, de spanning trok
ie naar beneneden .
Daarom even de spanningsregelaar inlusief de
koolborstels uit de dynamo gehaald,
dacht eerst dat de koolborstels op
waren maar hij was smerig. Alles gereinigd en klaar was het weer


 |